Frågor och svar om att flytta till Gran Canaria och bo på Kanarieöarna

Diskussion i 'Prat om Gran Canaria' startad av jennygotland, 29 april 2013.

  1. jennygotland

    jennygotland Medlem

    Efter att ha "testat" att bo på Gran Canaria i 3 månader under vintern och efter flertalet resor tidigare så har vi nu kommit så långt i planeringen att flytta till Kanarieöarna!!

    Men jag har sökt på nätet efter information om sjukförsäkringar och allt annat som man behöver tänka på men inte hittat det jag söker efter.

    I Sverige har vi det bra med försäkringar, barnbidrag osv..
    * Vad gäller på Kanarieöarna? Nån som vet, eller som kanske bor där och kan ge svar?
    * Likadant med tandläkare, pension osv.
    Jag behöver veta allt!!

    Det bör tilläggas att vi har 3 barn också som behöver skola, vi har besökt svenska skolan och fått härliga intryck därifrån!

    Jag söker svar inför vår flytt, snälla hjälp mig!!

    Jenny
     
  2. Emtehed

    Emtehed Medlem

    Jag kan inte så mycket om spanienboende svenskars rättigheter men kolla med svenska försäkringskassan dom bör kunna ge råd.

    Såg just på textTV om skyldigheter för spanienskriva utlänningar. Senast i morgon måste alla tillgångar i annat land över 50.000 euros redovisas och räknas in i den förmögenhetsskatt som skall betalas i!!! Straffskatt och dryga böter väntar annars

    JanE som tror att även spanska myndigheter bör kunna ge svar
    PS Vet dock att oregistrerade korttids uthyrningar till turister är numer olagligt
     
  3. elsueco

    elsueco Medlem

    Hej Jenny,

    Jag skall försöka svara på dina frågor om att flytta ner till Kanarieöarna

    Först måste du flytta till en kommun på Gran Canaria och mantalsskriva dig där (empadronamiento). För att göra det måste du ha ett hyresavtal för en bostad, eller så äger du den och kan visa det.

    Tror också att du måste visa upp att du har inkomster, eller ett visst kapital för att accepteras som kommuninvånare.

    Du skall sedan till Policia Nacional och få ett s.k. N.I.E.nummer.

    För att skriva in dig i Seguro Social, så tror jag att du måste ha en arbetsgivare eller att du är egen företagare "autonomo" och själv betalar in dina social avgifter som är c.a 250 Euros per månad.

    När du är inskriven i Seguro Social får du ett nummer och kan utnyttja hälsovården i Spanien. Något som du i och för sig kan göra från dag ett med ditt svenska blåa EU-kort.

    Tandläkare betalar man själv, om man anses ha stort behov och inga tillgångar så kan socialen betala så din onda tand blir utdragen.Tandläkare är något billigare än i Sverige, men inga stora skillnader.

    Barnbidrag finns inte alls i Spanien.Däremot finns det skattesubventioner till den arbetande föräldern om bara en arbetar och en är hemma och tar hand om barnen. Som förr i tiden i Sverige, men det var mycket länge sedan.

    Föräldraledigheten tror jag bara är 4 månader och om jag kommer ihåg rätt så måste de första 40 dagarna tas ut av mamman för att den skall betalas ut.

    Pensionen är urusel i Spanien och 100% uppnås efter att ha betalat in pensionen i 35 år. Pensionsåldern 2013 är 65 år och en månad, 2014 är den 65 år två månader osv. tills man når den nya pensionsåldern som skall vara 67 år.

    En egenföretagare som arbetat och betalat in pensionen i minst 35 år har 7 - 800 Euros i pension! Ok, det är skattefritt och medicinerna är gratis..... Men snacka om fattigpensionärer, som är helt beroende utav sina familjer, eller sparat eget kapital.

    Svenska skolan är säkert ok, men den är inte gratis. Nu är jag inte uppdaterad, men avgifterna var rätt höga för varje elev. Bara elever som hade en förälder som arbetade för ett svenskt företag på GC kunde, i alla fall förr, få skolavgiften betald av svenska staten.

    Å andra sidan, tänker man "flytta ner på riktigt", ja då kanske det är bättre att placera barnen i spanska skolor. Det finns statliga som är gratis och andra privata eller religiösa som kostar pengar.

    Utbildning på Universitet kostar pengar.

    Det går inte att jämföra de social skyddsnäten som finns i Sverige med de som finns i Spanien. De spanska är fyllda med jättestora hål!

    Jenny, tyvärr måste jag rekommendera er att verkligen sätta er ner och seriöst fundera igenom det hela. På vad skall ni tjäna era pengar och framför allt, kommer det att räcka?

    Har sett så många barnfamiljer som under åren kommit ner och efter någon säsong, något år, eller max ett par år återvänt hem till Sverige, fattigare och desillusionerade.

    .......i all välmening!

    Tommy
     

Dela sidan

  1. Hej! På den här webbsidan används kakor (cookies). De används för att göra användarupplevelsen bättre och för statistik. Om du fortsätter att använda webbsidan så samtycker du till användningen av kakor.
    Stäng notis